Search
  • Devaughn Meuwissen

Hoe creëer je meer engagement met je publiek?

Updated: Dec 2, 2019



Wil je je engagement verhogen op social media? Vraag je je af hoe je de conversatie kunt laten doorgaan met je volgers? In dit blogartikel bespreken we hoe je ervoor kunt zorgen om de engagement te verhogen met je volgers als bedrijf of als persoon.


3 regels die je sowieso moet aanhouden als basis voor je social media


1. Wees consistent Een frequente aanwezigheid op social media zorgt ervoor dat mensen op de hoogte blijven en geïnteresseerd blijven in je pagina. Aanwezigheid zorgt er ook voor dat je publiek niet afneemt, een lage frequentie van aanwezigheid zorgt ervoor dat mensen de pagina ontvolgen. Een goede manier om frequent te blijven posten is het opstellen van een content kalender.

2. Creëer interactie met je publiek Maak van social media tweerichtingsverkeer en houd het niet op eenrichtingsverkeer. Creëer conversaties of geef je volgers de mogelijkheid om beslissingen te maken.

3. Maak het leuk, niet te zakelijk

Tijd om de professionele attitude te droppen! Natuurlijk een professionele look aanhouden (‘cause quality is key) maar niet de attitude. Vermijd het stijve voorkomen, oude manier van handelen en praten. We zitten inmiddels in de 21ste eeuw,


4 tips voor engagement op social media


1. Creëer een clubgevoel waar je bij wilt horen Het integere van een club is de exclusiviteit factor, toch? Je community moet aanvullen als een club. Wanneer mensen zich speciaal voelen, is er een grotere waarschijnlijkheid dat ze er zullen zijn en ze actie ondernemen. Zorg ervoor dat mensen deel zijn van iets groters dat groter is dan hunzelf.

Een mogelijke manier is dat je een naam geeft aan je publiek. PewDiePie noemt bijvoorbeeld z’n publiek “Bros”, ‘s werelds grootste onafhankelijk Youtuber heeft hiermee fantastisch werk geleverd. PewDiePie refereert naar de Bros in z’n content zoals je in z’n content kunt zien en de community refereert zichzelf als de Bros. Hierdoor kan er nog meer een conversatie worden gehouden omdat het publiek nu een identiteit heeft… en voor de mensen die nog geen deel zijn van de groep, krijgen nu meer de nood om zich aan te sluiten bij de community.

2. Gamificatie van de conversatie

Gamificatie is een enorm makkelijke en leuke manier om je engagement exponentieel te laten groeien. Het zorgt ervoor dat de interactie / engagement een spel wordt. Een goed voorbeeld hiervan is: de meerdere reacties waarop je mee kunt reageren op een foto. Je kunt het publiek twee, drie, vier mogelijkheden of meer geven en het publiek kan aan de hand van de emoticons laten zien wat zij prefereren of wat voor hun toepasselijk is. Ook kunnen ze bv. de maand reageren waarin ze jarig zijn als dit uiteraard van toepassing is.


3. Open de mogelijkheid voor het delen van ervaringen en kennis

Het ideale scenario voor een geëngageerde community is wanneer mensen tegen elkaar praten en niet enkel tegen jou. Motiveer mensen om met elkaar te praten, leer iemand kennen van dezelfde stad of praat over een gemeenschappelijke interesse bijvoorbeeld. Hoe meer conversaties je kunt creëren onder je doelgroep, hoe meer connecties er in je publiek komen, hoe meer engagement je dan automatisch krijgt en last but not least hoe meer loyaliteit je krijgt want je bent als bedrijf nu zelfs een connector! Je hebt veel slimme mensen in je publiek. Je bent niet de enige met kennis dus nodig de mensen uit om hun kennis, gedachten en meningen te delen in jouw content op wat jij met hen meedeelt. Mensen houden ervan omdat ze het gevoel krijgen dat je om hen geeft en niet egoïstisch of myopisch bent. Vragen om mensen om te reageren, niet om jouw punt meer te onderbouwen maar je nodigt hen uit om hun expertise te delen, wat ervoor zorgt dat je meer reacties krijgt, meer engagement en meer brandloyalty.

4. Stop het gesprek niet (Follow it up!)

Een van de grootste fouten of gemiste kansen op gebied van engagement is wanneer het bedrijf de mogelijke conversatie stopt voordat het zelfs is gestart. Ik geef een voorbeeld: Wanneer iemand de tijd neemt om te reageren op je content met bijvoorbeeld: “Handige video!”, “Heerlijk gerecht” of dergelijke reacties. Wat wordt er dan meestal gezegd? “Dank je!” Maar wat als je in de plaats “Dank je! Wat was het handige aspect voor jou?” of “Dank je! Dus in plaats van het gesprek indirect af te kappen, heb je nu een lopend gesprek met de potentiële lead. Omdat je eenmaal engagement hebt gecreëerd, zijn mensen sneller geneigd om vaker te reageren omdat het gevoel wordt gegeven dat er om hun wordt gegeven.

Adres
Markt 14
6211CJ MAASTRICHT
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon